Köpvillkor

Allmänt

Om du är under 18 år så måste du ha målsmans tillstånd att beställa varor hos oss. Alla försök till bedrägeri polisanmäls.

Villkor vid betalning mot Faktura

Betalningsalternativ

Vid betalning via faktura samarbetar Payson med Svea Bank AB (556158-7634). För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer (endast företag). Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar om inte annat väljs vid köptillfället. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger. För att betala mot Faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som utförs vid köpet. Företag som betalar mot Faktura måste vara registrerade i Sverige. Fakturan betalas enligt de betalningsinstruktioner som framgår på fakturan, via Plusgirokonto och OCR-nummer.

Vid försenad betalning skickas en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Det debiteras även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Vid betalning med Faktura/PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Bank AB, 556158-7634.

Villkor vid delbetalning av Faktura

På en mottagen Faktura kan det i vissa fall framgå ett ”minsta belopp att betala”, om du väljer att betala detta belopp eller ett annat belopp lägre än det totala fakturabeloppet så ingås ett kontokreditavtal. Payson erbjuder dig att, efter godkänd kreditprövning teckna ett kontokreditavtal med vår samarbetspartner Svea Bank AB (556158-7634) på de villkor som framgår av de allmänna villkoren till bilagt kontoavtal. Krediterbjudandet gäller det belopp som anges i kontoavtalet. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det alternativ som passar dig bäst. Du åtar dig att inom kredittiden återbetala hela krediten. Det innebär att du varje månad måste betala minst den summa som framgår av det val du gjort. Självklart kan du betala mer eller betala hela krediten på en gång utan att detta kostar något extra.

Om du vill utnyttja kontokrediten under kredittiden för andra köp kommer – för att krediten skall vara slutbetald inom den avtalade kredittiden – den lägsta månadsbetalningen att höjas. Desto kortare kvarvarande kredittid desto högre lägsta månadsbetalning. Vill du i detta fall ha kvar samma lägsta månadsbetalning kan du kontakta Svea Bank AB på telefon 08–51493113 och ansöka om förlängd kredittid. Av datatekniska skäl kommer Svea Bank AB, om du utnyttjar kontokrediten för flera inköp att tills vidare fakturera er separat för de olika köpen. Självklart slipper du i så fall att betala för mer än en aviseringsavgift per månad.

Vid frågor så kan du ringa 08–51493113 för närmare information.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10.000 kr upplagt på 12 månader, 0 % ränta, 195 kr uppläggningsavgift och 29 kr aviavgift i enlighet med Konsumentverkets riktlinjer är 10,68 %.

Fullständiga Delbetalningsvillkor.

Villkor vid Delbetalning

Payson erbjuder dig att vid köptillfället, efter godkänd kreditprövning teckna ett delbetalningsavtal med vår samarbetspartner Svea Bank AB på de villkor som framgår av de allmänna villkoren till bilagt kontoavtal. Krediterbjudandet gäller det belopp som anges i kontoavtalet. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det alternativ som passar dig bäst. Du åtar dig att inom kredittiden återbetala hela krediten. Det innebär att du varje månad måste betala minst den summa som framgår av det val du gjort. Självklart kan du betala mer eller betala hela krediten på en gång utan att detta kostar något extra.

*Delbetala räntefritt:
3 mån räntefritt; Uppläggningsavgift 95 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 0,00%
6 mån räntefritt; Uppläggningsavgift 195 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 0,00%
12 mån räntefritt; Uppläggningsavgift 295 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 0,00%

Delbetala räntebärande (vid ordervärde över 5000 kr):
24 månader; Uppläggningsavgift 295 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 9,95%

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10.000 kr upplagt på 12 månader, 0 % ränta, 295 kr uppläggningsavgift och 29 kr aviavgift i enlighet med Konsumentverkets riktlinjer är 12,70 %.

Fullständiga Delbetalningsvillkor

Villkor vid Kort & Direktbanksbetalning

Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt betala med Payson. Vi samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.

Policy för betalning via Payson

Vissa varor och tjänster tillåts inte betalning för via Paysons tjänst, detta kan bero på att de strider mot Sveriges lag, inte är förenliga med Paysons Policy eller att vissa av Paysons samarbetspartners inte accepterar verksamheten.

Varor och tjänster som listats nedan är förbjudna att utföra betalning för, samt att ta emot betalning för, via Paysons tjänst. Brott mot denna policy förenas med avstängning från Paysons tjänst enligt punkt 14.2 i Användaravtalet. Payson har rätt att avvisa godkänd debitering, om det finns anledning att anta att den skulle strida mot denna Policy.

Förbjudna varor/tjänster

Droger, narkotika, även vissa olämpliga substanser
Pornografiskt material (t.ex. film, bilder, streaming)
Webbkamerashow, prostitution
Begagnade underkläder
Läkemedel, medicin samt prestationshöjande kosttillskott och hälsopreparat
Piratkopierat material (t.ex. musik, programvaror, klädesplagg, väskor)
Betting
Onlinespel där man kan vinna pengar
Donation och medlemskap i rasistiska föreningar/ föreningar som förespråkar hat
Välgörenhets- och biståndsorganisationer som saknar 90-konto hos Plusgirot eller motsvarande Bankgiro
Licensbelagda vapen
Finansiella tjänster inklusive finansiell rådgivning

Tillåtet med restriktioner

Alkohol
Tobak (t.ex. snusvaror, cigaretter, cigarrer)
Sexhjälpmedel
Vitaminer, kosttillskott och hälsopreparat
”Lägsta unika bud” auktioner
Öresauktioner
Dejtingtjänster
Jakttillbehör och knivar
Personskyddsutrustning
Andelsspel hos bolag godkänt av lotteriinspektionen
Pyramidverksamhet/försäljning och ”multi level marketing”
Bolag med hemvist utanför Sverige
Anonymiseringstjänster (inkluderat VPN-tjänster)

OBS! Enskild bedömning sker alltid.

Paysons integritetspolicy

1. Personuppgiftsansvar

1.1 Payson, organisationsnummer 556646-2858, Evenemangsgatan 31, 169 81 Solna är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter på denna webbplats. Paysons behandling av kunduppgifter följer Personuppgiftslag (1998:204).

1.2 Behandlingen av personuppgifter vid betalning med Payson (Bolaget) sker efter det att användaren fått information om, och därefter lämnat sitt samtycke till behandlingen.

1.3 Behandlingen har stöd i 10 och 15 §§ personuppgiftslagen. Payson behandlar vidare personuppgifter i syfte att genomföra transaktioner, att förhindra bedrägerier och liknande brottslighet samt att uppfylla rättsliga skyldigheter, t.ex. enligt lagen (2009:62) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (penningtvättslagen) och lagen (2010:751) om betal-tjänster (betaltjänstlagen).

2. Personuppgiftsbehandling

2.1 Bolaget samlar in grundläggande personuppgifter (förnamn, efternamn, e-postadress) och i förekommande fall utökade personuppgifter (personnummer, adress, kontaktuppgifter och uppgifter om bankkontonummer, IP-nummer) från Medlem i samband med att denne använder Bolagets tjänster.

2.2 Uppgifterna används av Payson för fakturering, information och leverans av produkter, samt marknadsföring och som underlag för statistik och produktutveckling. Uppgifterna kan ligga till grund för att Payson, och i förekommande fall våra samarbetspartners, ska kunna anpassa innehåll, annonser och erbjudanden.

2.3 Uppgifterna analyseras och grupperas inför urval, prioritering och planering av kontakter med Medlem. Till uppgifterna kopplas en eller flera markörer om vilken typ av anpassning av webbtjänster och marknadskommunikation som riktas mot användaren, så kallad profilering.

2.4 Paysons Medlemmar samtycker till att marknadsföring kan ske via post, telefon, eller e-post och SMS samt andra digitala kanaler. Marknadsföring via e-post och SMS regleras i marknadsföringslagen.

2.5 Personuppgifter kan lämnas ut till Paysons samarbetspartners. Personuppgifter lämnas ut till myndighet endast där så krävs med stöd av lag eller myndighetsbeslut.

3. Bevarande av personuppgifter

3.1 Personuppgifter sparas under den tid man har en pågående avtalsrelation och en tid därefter, eller i enlighet med lämnat samtycke. Samtycket är giltigt till dess Medlemmen själv säger upp det, och upphör inte om tjänsten inte nyttjas och samtycket är heller inte beroende av eventuella köp av produkter.

3.2 Payson bevarar Medlems personuppgifter för bokföringsändamål i sju år enligt de krav som följer av bokföringslagen.

4. Gallring av personuppgifter

4.1 Personuppgifter gallras/avpersonifieras när uppgifterna inte längre behöver bevaras enligt bokföringslagens regler (sju år), undantaget är personuppgifter för användarkonton med pågående aktivitet och/eller saldo.

4.2 Användningen av personuppgifter under bevarandetiden begränsas med hänsyn till ändamålen med behandlingen. Gallringen kan inte återkallas/återskapas och när gallringen utförts kan inte någon person längre associeras med användarkontot.
Ett aktivt användarkonto som är i bruk kommer inte gallras/avpersonifieras. Ett användarkonto med innestående medel/saldo kommer inte att gallras/avpersonifieras utan Medlems samtycke. Undantaget användarkonton som spärrats enligt 14.2a i Bolagets Allmänna Villkor. Samtycke efterfrågas via e-post med regelbundet intervall efter sju år av inaktivitet på Payson tjänst, med inaktivitet avses en Medlem som inte utfört transaktioner, loggat in på sitt användarkonto eller kommunicerat med bolaget. Vid uteblivet svar gällande samtycke kan användarkontot ändå gallras efter ytterligare ett (1) år och efter minst fyra skickade påminnelser. Eventuella innestående medel tillgodoräknas då Bolaget.

5. IT-säkerhet

Payson vidtar som personuppgiftsansvarig lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda de personuppgifter som behandlas i enlighet med 31 § personuppgiftslagen.

6. Spärrlista

En privatperson har möjlighet att spärra sitt personnummer från att användas i Paysons tjänster. Efter att ha säkerställt att personen är behörig att spärra personnumret kan ett sådant önskemål tillgodoses genom att läggas till en s.k. spärrlista. Behörig person måste skriftligen återkalla spärren för att personnumret åter ska kunna användas i Bolagets tjänster.

7. Personuppgiftsombud

Bolaget eftersträvar att som ett minimum ha två registrerade Personuppgiftsombud. Det åligger Personuppgiftsansvarig (Bolaget) att utse dessa personer.

8. Registerutdrag

Alla Paysons Medlemmar har rätt att skriftligen utan kostnad återkalla samtycke, begära ett registerutdrag eller rättelse/radering av eventuellt felaktiga uppgifter. Om du vill begära ett registerutdrag, återkalla ett samtycke eller rätta/radera en uppgift ber vi dig att vända dig till Paysons personuppgiftsombud som nås på:
Payson Att: PuL ombud, Evenemangsgatan 31, 169 81 Solna

Leveranser

Vi skickar våra försändelser med i första hand Postens olika brev och pakettjänster, i vissa fall kan andra fraktbolag användas.
Order på lagervaror levereras från oss inom 1 – 4 arbetsdagar. Tenn, järn och träprodukter som inte finns som lagervara eller är tillfälligt slut är leveranstiden 1- 3 veckor. Vi skickar då ett meddelande via e-post med ett föreslaget leveransdatum, om du inte godkänner leveranstiden så har du rätt att häva köpet utan någon extra kostnad.
Ditt paket ligger kvar i 14 dagar från det att paketet anländer till ditt utlämningsställe. Det är upp till dig som kund att ange en giltig och korrekt leveransadress. Om vi får tillbaka ett paket som skickats till fel adress eller ej hämtats ut kommer vi att kontakta dig på angiven e-mailadress eller telefonnummer för vidare överenskommelse. Alla nya omkostnader såsom frakt debiteras kunden.

Priser

Alla priser på vår webbshop anges i Svenska kronor. Som standard anges alla priser inklusive 6, 12 eller 25 % moms.

Fraktkostnad

På samtliga produkter tillkommer en fraktkostnad på 60 kr vid köp mellan 0-599 kr, från 600 kr fraktfritt inom Sverige. Varorna skickas oftast med Postens brev och pakettjänster. Paketen skickas oftast med spårbart paketnummer och full försäkring på din order om något skulle hända på vägen till ditt utlämningsställe.

Fraktkostnad utlandet

På samtliga leveranser till utlandet tillkommer verklig fraktkostnad och även eventuella tullavgifter som skall betalas av kunden.

Ej utlöst försändelse:

Vid ej utlöst försändelse debiteras frakten tur och retur. En faktureringsavgift á 60 kr tillkommer.

Kvitto/Orderbekräftelse

När du lagt en godkänd beställning så erhåller du ett e-postmeddelande som gäller som orderbekräftelse, där också beräknad leveransdag framgår. Tillsammans med din leverans får du sedan ett papperskvitto. Om du inte fått en orderbekräftelse inom några timmar, vänligen kontrollera att din e-post adress stämmer och meddela oss så skickar vi om bekräftelsen.

Reklamation/Ångerköp/Avbeställning

Mottagaren är ansvarig för att kontrollera att leveransen och produkterna är oskadda i samband med mottagande av paketet. Vid eventuella problem med paket eller saknade varor så måste ett skriftligt meddelande skickas till vår e-post: order@dhgh.se inom skälig tid.

För reklamationer, ångerköp och avbeställning, kontakta oss via e-post: order@dhgh.se. Vid godkänd reklamation/hävning av köp så återbetalar vi summan för din beställning inom 30 dagar.

Personuppgifter

Vi behandlar alla personuppgifter som du lämnar i enlighet med Personuppgiftslagen (PUL 1998:204). Vi garanterar att inga uppgifter om dig säljs eller används till reklamutskick från tredje part, utan endast används internt av Design & Hantverk Gotland HB. Din e-postadress används till orderbekräftelsen samt till övrig information om din beställning. Vill du göra ändring av uppgifterna eller bli borttagen ur registret ber vi dig kontakta oss via e-post: order@dhgh.se.

Garanti & anvisningar

Garantier på varan lämnas av respektive tillverkare, Design & Hantverk Gotland HB lämnar inga ytterligare garantier utöver den av tillverkaren specificerade. Om du känner dig det minsta osäker på garantin eller de anvisningar som medföljer din produkt, kontakta oss innan användning så vi kan hjälpa dig. Vi kan ej ta ansvar för eventuell överkänslighet mot ingredienser i en produkt eller prov, om du är osäker på vad produkten eller provet innehåller, kontakta vår kundtjänst innan användning/beställning.

Konsuments (privatperson) ångerrätt vid distansavtal

Vi följer Konsumentverkets rekommendationer för e-handel. Konsument har på sin sida lag om konsumentskydd vid distansavtal m.m. Den närmare anger, i vissa fall rätt att frånträda ett köp genom att lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av denna.
För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.

Tvist

Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist.

Övrigt

Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för tryckfel, leverantörers prishöjningar, ev. oriktigt angivna tekniska specifikationer m.m. samt för slutförsäljning. De uppgifter som lämnas härigenom utgör inte någon utfästelse om användbarhet, lämplighet, garanti m.m. annat än där så är direkt angivet. Design & Hantverk Gotland HB förbehåller sig rätten till ändring av samtlig information utan föregående avisering.